Velkommen til Lena * Famly – En bedre hverdag * Nyt netværk for bestyrelsesformænd * Bliv en del af et nyt souschefnetværk * Kalenda – nemmere arbejdsplanlægning * Spændende virtuelt ledermøde * Brug for en ekstra ressource i jeres institution? * Flotte resultater i Trivselsundersøgelsen! * Bliv inspireret til arbejdet med børns leg! * Ledige pladser på kommende FOBU kurser * Følger du FOBU på Facebook og LinkedIn
Velkommen til Lena
Et stort velkommen til Lena Bech Pedersen, der den 1. maj 2021 starter som regnskabskonsulent i FOBU.
Lena er uddannet all-round kontorassistent og har bl.a. tidligere arbejdet 12 år hos Frie Børnehaver med regnskab for både selvejende og private institutioner.
”Jeg kommer med en bred økonomisk erfaring indenfor dagtilbudsområdet, og jeg ser bl.a. frem til mange spændende udfordringer, alsidige arbejdsopgaver samt at møde en masse nye mennesker”.
Lenas bedste regnskabsråd er: Økonomi går ikke ud på at spare penge, men på at bruge dem klogt.
Famle – En bedre hverdag
Efter forespørgsler fra flere medlemmer har vi i FOBU nu indgået en rammeaftale med den digitale platform Famly. Famly er en komplet samarbejds- og kommunikationsplatform, hvor institutionerne kan samle al deres kommunikation og administration på et sted – både personalet imellem og med forældrene.
Flere af vores medlemmer bruger allerede Famly og er især glade for appen’s mange gode og brugervenlige funktioner:
”Famly er vores intern og ekstern kommunikationsplatform. I Børnebåndet bruger vi appen til gensidig kommunikation med forældrene og gensidig intern kommunikation mellem afdelinger i dagtilbuddet. Vi er særlig glade for appen`s enkelthed og brugervenlige funktion” (Børnebåndet, Aarhus).
Som FOBU-medlem får du med den nye rammeaftale 50% rabat det første år på Famly, og du kan læse mere om priser, om Famly, og du kan høre mere om Børnebåndets positive erfaringer med appen her.
Er din interesse blevet vakt, kan du kontakte Famly her.
Nyt netværk for bestyrelsesformænd
Giver rollen som bestyrelsesformand og ansvaret anledning til spørgsmål, som du ikke altid ved, hvor du skal søge svar på henne? Kan det være en udfordring at balancere mellem rollen som forælder til et barn i institutionen, og samtidig være den reelle arbejdsgiver for institutionslederen? Og kunne du tænke dig sparring og vidensdeling om det gode samarbejde med lederen – både når det blomstrer eller er udfordret?
Kom og del dine erfaringer, udfordringer og glæder ved formandskabet. Vi vil i FOBU i samarbejde med jer skabe et forum, hvor formænd for bestyrelser i selvejende og private daginstitutioner kan drøfte relevante emner med andre i samme position.
FOBUs bestyrelseskurser og konsulenter står altid klar til at rådgive, men i dette netværk har du mulighed for at snakke med nogen, der står i samme situation som dig og måske har erfaring med lige præcis dét, som du står med.
Det første møde er tirsdag den 8. juni fra kl. 16.30-18.00 og vil forgå over Zoom, så alle har mulighed for at deltage. Du kan tilmelde dig netværket her.
Bliv en del af et nyt souschefnetværk
Bliv en del af FOBU’s souschef/pædagogisk ledernetværk og få muligheden for at indgå i et fortroligt rum, hvor vidensdeling af egne erfaringer, aktuelle emner, drøftelser af udfordringer og mulige løsninger i rollen som souschef er i fokus.
Men hvordan overvinder man de udfordringer, som man står overfor og finder balancen i rollen som souschef? Hvor skal man fokusere sin energi, og hvem kan man sparre med som souschef, når man synes, at det hele er vanskeligt?
Disse og mange andre spørgsmål vil vi sammen med jer arbejde med i FOBUs netværksgruppe. Vi afholder det første møde tirsdag den 22. juni fra kl. 9-11, og mødet vil forgå over Zoom, så alle uanset landsdel har mulighed for at deltage.
Du kan tilmelde dig netværket her.
Kalenda – nemmere arbejdsplanlægning
FOBU har indgået en samarbejdsaftale med Kalenda, hvilket betyder, at vores medlemmer får 10% rabat på abonnementet.
Så har I brug for at effektivisere jeres arbejdsplanlægning og vagtplan? Med Kalenda er alt samlet i et online planlægningsprogram; Den store kabale med at få medarbejderstabens vagtplan og vikarplanlægningen til at gå op i en højere enhed hjælpes godt på vej med dette værktøj. Du kan også planlægge møder og samle kontaktoplysninger på alle medarbejdere i systemet, plus have alle sammentællinger af afspadsering, sygdom, ferie, overarbejde osv.
Hvis I er interesserede, kan I læse mere om Kalenda her, og Greenbyte kommer gerne ud og viser jer, hvordan I bruger Kalenda og sætter jer i gang helt gratis og uforpligtende i en måneds prøveperiode.
Spændende virtuelt ledermøde
Så nærmer sig tiden for vores næste virtuelle ledermøde, som er torsdag den 27. maj fra kl. 9.00-11.00. Mødet kommer til at foregå på Zoom, og I vil inden længe modtage en invitation med dagsorden i jeres kalendere.
På mødet får vi denne gang besøg af Kirsten Elisa Petersen, som er lektor og ph.d. studerende ved DPU. Hun vil komme og fortælle os om resultaterne fra forskningsprojektet: Dagtilbuddets indsatser og betydning under Covid-19 pandemien. Derudover vil vores egen jurist Heidi gøre os klogere på grænsesættende samtaler, som flere af jer har efterspurgt.
Kom med – det bliver et par inspirerende og spændende timer.
Brug for en ekstra ressource i jeres institution?
Kan I bruge en ekstra ressource i jeres institution blot få timer om ugen? Dette er nu muligt via et småjob.
“Væksthuset samarbejder med flere mulige kandidater, der kan varetage praktiske opgaver. Ordningen er fleksibel, vi formidler kontakten og hjælper i gang – sammen planlægger I tidspunkter, rammer og løn”.
Lyder det som noget for jer? Så kan I downloade videoen her og høre meget mere.
Flotte resultater i Trivselsundersøgelsen!
Engagerede ledere, pædagoger og forældre er i høj grad kendetegnende for selvejende og private dagtilbud, der typisk adskiller sig positivt i fx trivselsmålinger omkring arbejdsmiljø.
Det gør sig da også gældende igen i år i Trivselsundersøgelsen 2021 i Københavns Kommune, hvor de selvejende igen scorer højt på alle temaerne. For de selvejende institutioner gør de positive tilkendegivelser sig især gældende i forbindelse med pædagogisk ledelse tæt på kerneydelsen, stor medarbejder indflydelse og et tæt forældresamarbejde.
Flotte og fuldt fortjente resultater for de selvejende institutionerne og en sejr for selvejet og dets kerneværdier, som også blomstrer i praksis ude i institutionerne.
Bliv inspireret til arbejdet med børns leg
I sidste uge landede “Kort om leg” på emu dagtilbud. Inspirationsmaterialet giver viden og inspiration til arbejdet med pædagogiske læringsmiljøer, hvor legen er grundlæggende.
Materialet om leg er til dig, som arbejder med pædagogik og udvikling i dagtilbud, eksempelvis som leder, pædagogisk personale eller konsulent. Materialet kan bidrage til refleksion over, hvordan du sammen med kollegaer, medarbejdere eller andre kan arbejde med at udvikle legen og jeres legemiljøer i praksis.
I finder det spændende inspirationsmateriale lige her.
Ledige pladser på kommende FOBU kurser
Der er ledige pladser tilbage på FOBUs kurser i maj 2021:
- Bestyrelseskursus den 17. maj 2021 kl. 17.00-20.00 (Aarhus):
Til kurset vil du blive introduceret til, hvordan du som medlem af bestyrelsen værner om dit ansvar samt griber de muligheder, der er i bestyrelsesarbejdet. - Børnesyn den 18. maj 2021 kl. 10.00-14.00 (KBH):
Det fælles pædagogiske grundlag i den styrkede pædagogiske læreplan indeholder flere dele blandt andet børnesynet. Dagen vil være en kombination af oplæg om børnesyn og inddragelse af børneperspektiver og gruppearbejde om, hvordan dagtilbud kan realisere elementerne, så der arbejdes ud fra intentionerne i den styrkede pædagogiske læreplan.
Du kan finde disse kurser og en masse andre i vores kursuskatalog her. Kurserne er gratis for medlemmer og finder sted både i Århus og København, og begge kurser afholdes fysisk.
Følger du FOBU på Linkedin og Facebook?
På Facebook og LinkedIn poster FOBU løbende informationer om blandt andet FOBUs arrangementer, spændende artikler og meget andet.
Men vi poster også historier, nyheder og stillingsopslag fra vores institutioner, så skriv endelig, hvis jeres institution har noget, som I gerne vil dele til kommunikationskonsulent Kaja Kristensen på kk@fobu.dk.
Hvis du ikke allerede følger FOBU på Facebook, så klik her og tryk følg og ligeledes med LinkedIn klik her og tryk følg