Fuld administration
I FOBU arbejder vi for at lette hverdagen for de selvejende og private dag- og fritidsinstitutioner. Vores konsulenter arbejder hver dag for at klæde lederne i vores medlemsinstitutioner bedst muligt på til at varetage driftsansvaret i institutionen.
Når I tegner en administrationsaftale hos os, får I to faste kontaktpersoner i form af en regnskabskonsulent og en lønkonsulent, der er tilknyttet jeres institution. I får dermed et fast team, der kender jer og jeres institution, og det, mener vi, giver det bedst mulige grundlag for en god rådgivning til jer.
Udover jeres faste konsulenter, der udøver bistand inden for løn, bogføring, regnskab og revision, omfatter aftalen også gratis rådgivning fra vores erfarne jurister, vores IT-team samt ledelses- og pædagogfaglig sparring og supervision fra vores organisationskonsulent og pædagogiske konsulent. Du får faglig sparring fra alle faggrupper, konsulentydelser til rabatpriser og adgang til vores kurser og netværk.
Der er altid kolleger til stede under ferie mv., og vi er meget nemme at få fat på via telefon og mail.
Administrationsgebyr
Har I en fuld administrationsaftale hos os, er administrationsgebyret 2,1 pct. af bruttodriftsudgiften for selvejende institutioner og 2,5 pct. for private. Gebyret er fastsat i dagtilbudsbekendtgørelsen, og administrationsbidraget dækkes af kommunen.
Du kan læse meget mere om vores ydelser i fanerne til højre, og har du spørgsmål eller har brug for en uformel dialog med os, er du mere end velkommen til at kontakte os.
Hver måned har flere tusinde ansatte glæde af, at deres arbejdsgiver har valgt FOBU til at stå for lønudbetalingerne. Vores løn- og personalekonsulenter har mange års erfaring, og det sikrer service, kvalitet og lethed i processen.
Vi i FOBU holder hele tiden øje med, at lønaftaler og/eller overenskomster overholdes og eventuelle reguleringer udmøntes. I forbindelse med lønadministrationen foretager FOBU alle lovpligtige indbetalinger af pension, A-skat, ATP, AER, personaleforsikringer m.v.
Vi tilbyder fleksible arbejdsgange, hvor en stor del af de nødvendige indberetninger fra institutionen til os sker via IT-systemer, der også gør det muligt for lederne at følge med i den økonomiske status.
Som administreret i FOBU, får I en primær lønkonsulent og et engageret lønteam, der blandt andet varetager:
Oprettelser, ændringer, fratrædelser m.v. af medarbejdere i FOBU’s lønsystem
Beregning af feriepenge og afregning til FerieKonto
Ajourføring af fraværs- og ferieoplysninger
Vejledning i udarbejdelse af ansættelsesbreve
Ajourføring af løntillæg og løndata
Rådgivning om indplacering ifht. lønniveau og overenskomster
Opdatering af institutionens lønsimulering i økonomistyringsredskab
Rådgivning i forbindelse med spørgsmål om sygdom, deltidssygdom, aftaler ifht. sygedagpengelovens § 56, fleksjob mv.
Fortolkning af regler om barsel og ferie
Lønsedler i e-boks
Indhentelse af refusioner (sygedagpenge, barselsdagpenge, fleksjob mv.)
Adgang til elektronisk personalemappe
Mulighed for tilkøb
Der er også mulighed for tilkøb af lønindtastning i forbindelse med løn.
Interesseret?
Så kontakt os på 33 24 81 00 eller info@fobu.dk
Når jeres institution administreres af FOBU, hjælper jeres regnskabskonsulent med at holde styr på regninger, budgetter og regnskab. I bliver vejledt grundigt, så det bliver let og overskueligt at varetage det økonomiske driftsansvar.
I vores økonomiske system kan I følge jeres månedlige forbrug og se simuleret forbrug og resultat. I har også mulighed for selv at simulere effekten af fx et ekstra indkøb eller ansættelse af en ekstra medarbejder m.m.
Vælger I administration hos FOBU, sørger vores dygtige regnskabsteam blandt andet for:
- Indlæsning og løbende opdatering af bevilling (for selvejende dagtilbud) eller budget (for private dagtilbud) fra hhv. kommune eller institution
- Bogføring, kontrol og betaling af institutionens e-fakturaer
- Bogføring og kontrol af institutionens e-kassekladder
- Afstemning af institutionens drifts- og statuskonti – herunder likvide beholdninger, skyldige poster og tilgodehavende poster.
- Forældreopkrævning samt opfølgning i form af rykkerprocedure (for private dagtilbud)
- E-fakturering af driftstilskud (for private dagtilbud)
- Opdatering af institutionens forbrug i økonomistyringsredskab
- Udarbejdelse årsregnskab til revisionen
- Derudover tilbydes der økonomimøder op til 3 gange om året, hvor økonomien gennemgås i FOBUs online økonomistyringsredskab
Bankkonto i Jyske Bank
Som led i administrationsaftalen opretter vi en bankkonto, der er knyttet til jeres institutions CVR-nr. Det skal I bruge til at modtage kommunalt driftstilskud, betaling af løn m.v. Når vi indgår administrationsaftalen, opretter vi bankkonti i Jyske Bank, hvor vi har en samlet aftale. Vi har mulighed for at ændre bankforbindelse efter meddelelse til institutionen.
Bankkontoen er omfattet af de gældende regler vedrørende indskydergaranti, og FOBU garanterer ikke indestående i tilfælde af, at banken går konkurs.
Mulighed for tilkøb
Der er også mulighed for tilkøb i forbindelse med regnskab.
Interesseret?
Så kontakt os på 33 24 81 00 eller info@fobu.dk
Som et led i administrationsaftalen bistår vi i FOBU med rådgivning og sparring i forbindelse med alle væsentlige spørgsmål, der vedrører arbejdsgiverrollen, herunder:
- Rådgivning og ledelsessparring om ansættelsesretlige forhold herunder sygdom, disciplinære sager m.v.
- Sagsbehandling vedrørende afskedigelser, fratrædelsesaftaler og disciplinære sager
- Rådgivning og fortolkning af overenskomster og ansættelsesretlig lovgivning
- Leder- og bestyrelsessparring
- Deltagelse i forhandling med faglige organisationer
Interesseret?
Så kontakt os på 33 24 81 00 eller info@fobu.dk
I team pædagogik og kommunikation er vi tre medarbejdere; en pædagogisk udviklingskonsulent, en organisationskonsulent og en kommunikationskonsulent. Vi står til rådighed for alle former for pædagogiske udfordringer og er bl.a. behjælpelig med:
- Sparring med pædagogiske proces- og organisationskonsulenter samt kommunikationsafdeling. Vi bistår jer i alt, hvad I har brug for til succesfuld drift af jeres dagtilbud
- Uofficielle KIDS tilsyn, hvis du ønsker et eksternt blik på praksis – uden forpligtelser
- Facilitering af LUS, forventningsafstemninger, krisehjælp, konfliktløsning eller lign.
- Hjælp til det gode bestyrelsessamarbejde og fx fusionsprocesser
- Ledelsessparring med fokus på organisering og udvikling af pædagogisk faglighed
- Hjælp til udarbejdelse af og processen omkring jobopslag, herunder at slå stillingsopslaget op relevante steder
- Talerør for selvejet eller det private for at nå et politisk niveau fx ved at skrive artikler
I er altid velkomne til at ringe eller skrive for at høre nærmere omkring vores ydelser. Ved behov kan der også tilkøbes lederrekruttering.
Som en del af administrationsydelsen får I adgang til IT-værktøjer, der gør det lettere at arbejde med ledelsesopgaver og dermed styre institutionens udvikling – både kommunikativt, økonomisk, pædagogisk, politisk og juridisk.
IT-værktøjerne hjælper både bestyrelse og ledelse med at få overblik over økonomien i forhold til regnskab, løn og medarbejderoversigter. Det giver mulighed for at kompetencestyre medarbejdere og have styr på, hvilke børn der er tilknyttet jeres institution. Som en del af administrationsaftalen får I:
- E-faktura: Det er lovpligtigt for alle institutioner at anvende elektronisk fakturering. I FOBU har vi udviklet et e-faktura system, der sikrer, at alle institutionens fakturaer kommer direkte ind i systemet. I systemet har I adgang til at se konti og betale jeres regninger ved ganske få klik. En faktura bliver derfor behandlet let, sikkert og uden det store papirarbejde. Med jævne mellemrum lægger vi rapporter for jeres institution ud, så I har overblik over driftssituationen og mulighed for en klar sammenligning mellem jeres institutions drift og budget.
- Værktøjer til indberetning af løn: For at give jeres institution mulighed for at indberette den forbrugte tid, ferie, sygdom og andre administrative opgaver i forbindelse med lønadministration, har FOBU investeret i et systemet MIT hos KMD. Systemet sørger for, at administrationen af løn sker nemt og smidigt. Samtidig med at indberetningen sker gnidningsløst, kan I selv lønsimulere, så I hele tiden kan følge med i lønsituationen og udviklingen for jeres institution.
- Samlet økonomisk overblik: Vores økonomiværktøj samler jeres institutions informationer fra løn og drift, så I løbende kan følge jeres samlede budget og forbrug.
Mulighed for tilkøb
Der er også mulighed for tilkøb i forbindelse med IT-værktøjer og support
Spørgsmål?
Så kontakt IT-afdelingen på 33 24 81 00 eller support@fobu.dk