Alle dagtilbud er lukket fra mandag 16. marts 2020, bortset fra de institutioner, der skal indgå i nødpasningen, og alle medarbejdere er sendt hjem. Men hvad for noget arbejde kan man dog som leder sætte sine medarbejdere til at give sig i kast med der hjemme?
Det har vi i fobu sat os for at undersøge, og her er en idébank til, hvad man som leder kan bede sine medarbejdere om at lave under hjemsendelse. Alle forslag er fra leder til leder – og alle er velkomne til at komme med flere.Det kan være svært at blive ved med at finde på nyt, så hvad bedre end at inspirere hinanden på tværs. På den måde mærker vi vores fællesskab, trods afstanden.
Nedenfor finder du en liste over ideer til hjemmearbejde til dine medarbejdere, når institutionen er lukket pga. Corona:
- Skrive/gennemlæse/redigere i læreplanen
- Arbejde med ufærdige læreplansdokumenter
- Lave TOPI på alle børn og taste det ind i ’hjernen og hjertet’
- Forberede kommende arrangementer
- Lave overleveringer
- Skrive underretninger
- Læse undervisningsmateriale til de faglige fyrtårne
- Rydde op i institutionen i hold af 1 eller 2, (kun hvis medarbejderne selv vælger det)
- Lave fødselsdagsgaver til børnene
- Lære Famly bedre at kende
- Revidere velkomstfoldere og -breve
- Lave ’barnets bog’ og farvelmapper
- Udarbejde handleplaner og smtter på børn
- Øve sig i refleksionsskemaer eller praksisfortælleringer
- Læse om læringsrum og -miljøer
- Læse og kommentere en artikel om evaluering
- Alle skal vælge en bog fra pædagogisk bogklub og læse/kommentere den
- Anbefaling: Sofie Munster ”Kærlighed er ikke nok”
- dk – podcasts med inspiration til udarbejdelse af læreplaner
- Tænke over læringsmiljøer på egen stue og/eller afdeling
- Opdatere institutionens hjemmeside
- Skype MUS samtaler
- Skype teammøder om resultaterne fra læringsledelse
- Ordne praktikpapirer
- APV
- GDPR opgaver
- Sy betræk til puder
- Lave indstillinger til PPR
- Planlæg 1. maj overgange
- Skriv forslag til forældrene: Opskrift på hjemmelavet modellervoks, lade legepladsen være åben, stille materialekasse ud foran institutionen
- Læse relevante artikler og skriv refleksioner ned
- Spids alle farveblyanter
- Tilmelde medarbejderne forskellige webinarer
- Lave youtube videoer til børnene, se fx https://www.youtube.com/channel/UCRimjLSTWWoLA4FXbbpRrvQ
- Lave piktogrammer
- Male institutionen
- Fremkalde billeder
- Opdatere Facebook og Instagramprofiler, hvis man har sådan nogle
- Skrive breve til børnene om, hvad de voksne laver i institutionen, uden dem
- Lave missioner og opgaver til børnene, og sende til dem
- Ringe til alle familier (inspireret af Stevns kommune) og høre, hvordan det går
- Beskrive tanker om Aarhus kommunes refleksionsspørgsmål
- Nørrebro/Bispebjerg har lavet online kurser i sprogvurderinger – næsten alle fra dette hus deltager
Derudover har ”Praksiskonsulterne” fra STUK, som vi havde besøg af på forrige ledermøde, udgivet en række materiale til hjemsendte pædagoger. De har samlet indhold under temaer i små fokuspakker som fx rutiner i det pædagogiske læringsmiljø. Formålet er at gøre det lettere for pædagogerne at fordybe sig sammen, på afstand. Se mere her.