Pædagoger er et eftertragtet folkefærd * Ny løsning for attestering af indkøb på vej * Dagtilbud udfordret af stor smitte blandt personalet * I hælene på Henrik og Signe * Husk at tilmelde dig bestyrelseskonferencen! * Kom godt i gang med fundraising * Velkommen til nye kolleger * Følger du FOBU på Facebook og LinkedIn
Pædagoger er et eftertragtet folkefærd
I hele landet oplever arbejdsgivere store udfordringer med at fastholde og tiltrække pædagoger i daginstitutionerne.
Københavns Kommune har svaret på udfordringen ved at gøre sig attraktiv gennem lønbonus og bedre adgang til seniorordninger. Det betyder, at pædagoger i Københavns Kommune kan se frem til en lønbonus efter 8 års ansættelse. De nyuddannede pædagoger bliver belønnet med en bonus på 15.000 kr. allerede efter 12 mdr. ansættelse. København vil også give mulighed for ekstra seniorfridage og nedsat tid med lønkompensation for de plus 60årige. Bliver man til man er 65 år uden at gå ned i tid, modtager man en fratrædelsesbonus på 30.000 kr. Midlerne kommer fra en ekstra pulje, der er afsat til en særlig rekruttering og fastholdelsesindsats. Derfor refunderes de ekstra lønudgifter også til institutionerne.
”I FOBU ser vi jo de samme udfordringer hos vores medlemmer i hele landet, så vi er rigtig glade for dette initiativ fra Københavns Kommune. Vi håber selvfølgelig, at vi vil se andre kommuner følge trop med lignende indsatser i nær fremtid”, siger Henrik Vagner, Direktør i FOBU.
Ny løsning for attestering af indkøb på vej
I dag er det i mange daginstitutioner kun en enkelt person, der attesterer for indkøb. Det kan gøre den enkelte sårbar, hvis der opstår en situation, hvor nogen stiller spørgsmålstegn ved årsagen til indkøbet. Revisionen, BDO, gør opmærksom på problemet i det revisionsprotokollat, I netop har eller vil få tilsendt sammen med jeres regnskab. Her fremgår det bl.a.:
” En meget stor del af institutionens almindelige driftsomkostninger minder i sagens natur om udgifter i en privathusstand. Det vil derfor være muligt at gennemføre private indkøb via institutionen, uden at de nuværende interne kontroller kan afdække private indkøb. Det bedste middel til afhjælpning heraf er, efter vor opfattelse, at der på regninger/indkøb anføres formål og evt. anledning til indkøbet, samt at en regning attesteres af to personer i institutionen, før regningen sendes til bogføring hos FOBU.”
Simon Overgaard Jørgensen, Konsulent og faglig koordinator for Regnskab i FOBU, fortæller:
”Vi støtter selvfølgelig op om, at procedurerne skal gøre det gennemsigtigt og på samme tid sikre, at der ikke er tvivl om, at indkøbene vedrører institutionen. Det skal dog heller ikke blive en administrativ tung opgave eller en bremseklods for nye initiativer. Derfor er vi på vej med en IT-løsning, der skal gøre det nemt, og den kommer I selvfølgelig til at høre meget mere om.”
Dagtilbud udfordret af stor smitte blandt personalet
Aldrig før under pandemien har der været så mange smittede. Det mærker I, i daginstitutionerne, hvor mange medarbejdere også er smittede.
Før i tiden var det ofte sådan, at hvis ¼ af personalet var syge, så var ¼ af børnene det også. Endnu engang viser Corona et andet ansigt og tegner et helt andet billede, hvor mange institutioner oplever en stor smitte hos personalet, men ingen reduktion i børnetallet.
Med de nuværende regler, er det ikke muligt at lukke institutioner eller reducere i antallet af børn. Vi har været i kontakt med flere af jer, der er udfordret i at få dagen til at hænge forsvarligt sammen med hensyn til både børn og ansatte:
”Vi har oplevet store problemer, hvor ledere er blevet bedt om selv at finde løsninger, når de ikke er voksne nok til at dække bemandingen. Her har vi været i kontakt med kommunen, der slår fast, at det er deres opgave at finde en løsning sammen med jer i de selvejende institutioner, for at undgå lokale nedlukninger. Det er simpelthen ikke en mulighed, at institutionerne skal stå alene med en så ekstraordinær situation, som hele samfundet står i lige nu,” udtaler Signe Rekve, Souschef i FOBU.
Oplever du som leder eller bestyrelse, at I ikke får den nødvendige støtte fra forvaltningen, er I meget velkommen til at kontakte os i FOBU, så vi kan hjælpe med at få placeret ansvaret det rette sted.
I hælene på Henrik og Signe
I december var, Daniel Strassmann, der er pædagog i Samuelsgaarden på Nørrebro i København, i en uges ledelsespraktik hos os her i FOBU. Han fulgte vores ledelsesteam, der består af direktør Henrik Vagner og souschef Signe Rekve. Om sine oplevelser siger Daniel bl.a.:
”Det er to meget fagligt stærke ledere indenfor deres respektive fag, som udgør et effektivt ledelsesteam i FOBU. Men forskellighed er gjort til en styrke af de to ledere, som har meget forskellige arbejdsgange, styrker og fokuspunkter. Jeg har lært, at det ikke gælder om at være ens i et lederteam…”
Læs om Daniels erfaringer fra sin uge i FOBU.
Husk at tilmelde dig bestyrelseskonferencen!
For at styrke samarbejdet mellem ledere og bestyrelser tilbyder FOBU en konference for bestyrelser og ledere hvert andet år. Konferencen løber i år af stablen i marts i Aarhus og København.
Til bestyrelseskonferencen sætter vi fokus på, hvordan man som bestyrelse kan skabe handlekraft og -muligheder fremfor frustrationer og begrænsninger. Jon Krog, der er branchedirektør for Selveje Danmark kommer og gør os klogere på bestyrelsens opgaver, ansvar og rolle.
Konferencen er gratis for medlemmer af FOBU, så prik din bestyrelsesformand, leder eller bestyrelsesmedlem på skulderen og tag sammen til en aften præget af faglighed og mulighed for samvær under andre rammer end vanligt.
Læs mere om programmet og konferencen og tilmeld dig i Aarhus og København.
Kom godt i gang med fundraising
Få inspiration og motivation og ikke mindst succes med dine fondsansøgninger på FOBUs fundraising webinar den 26. januar.
Du får en introduktion til fundraising og gode råd, tips og idéer til den gode fondsansøgning. Webinaret giver dig en overordnet forståelse for fondsverdenen og gør dig klogere på, hvordan du højner succesraten på dine ansøgninger med en række do’s and dont’s i fundraising.
Vi får bl.a. besøg af Birgitte Boesen, forfatter til bogen ”Fonde i bevægelse”, Ole Abildgaard Mikkelsen, direktør for Weshelter og aktiv fondsansøger og Henning Dam Heebøl, sekretariatschef for Nordea Fonden.
Har du nogle spændende projekter på tegnebrættet i din institution, men kunne godt bruge nogle ekstra midler til at føre dem ud i livet, så læs mere og tilmeld dig webinaret.
Velkommen til nye kolleger
Et stort velkommen til Nawale Yahia, der tiltrådte som ny regnskabskonsulent pr. 15. december 2021, og til Signe Marie Schubell, der startede som ny kommunikationskonsulent pr. 1. januar 2022.
Nawale kommer fra en stilling som regnskabskonsulent i Fazer, hvor hun bl.a. har haft en del påvirkning på økonomistyringen, cash flow, diverse afstemninger og en bred kontakt af både kreditorer og debitorer.
Signe Marie har tidligere erfaring fra en stilling som kommunikationskonsulent i BUPL og har derfra kendskab til børneområdet. Signe Marie står for FOBUs kommunikation udadtil samt hjemmeside, nyhedsbrev og sociale medier. Derudover kommer Signe Marie til at være ansvarlig for bl.a. kurser, årsmøde og bestyrelseskonferencer.
Både Signe Marie og Nawale glæder sig til at være en del af FOBU og til at møde alle jer medlemmer. Vi håber, I vil tage godt imod dem begge.
Følger du FOBU på Linkedin og Facebook?
På Facebook og LinkedIn poster FOBU løbende informationer om blandt andet FOBUs arrangementer, spændende artikler og meget andet. Men vi poster også historier, nyheder og stillingsopslag fra vores institutioner, så skriv endelig, hvis jeres institution har noget, som I gerne vil dele til kommunikationskonsulent Signe Marie Schubell på ssc@fobu.dk.
Hvis du ikke allerede følger FOBU på Facebook, så klik her og tryk følg og ligeledes med LinkedIn klik her og tryk følg