Det er vigtigt, at bestyrelsesmedlemmer i de selvejende institutioner kender deres hverv og ved, hvad det er for opgaver – og hvilket ansvar – de skal løfte. Det er afgørende, at de har en forståelse for, hvordan et tillidshverv skal forvaltes. Hvervet som bestyrelsesmedlem bygger på en demokratisk skoling i, hvordan man i fællesskab træffer beslutninger. Det ligger naturligt for nogen, mens det for andre er en mere uvant rolle.
Som forældrevalgt medlem i en bestyrelse er man naturligt i besiddelse af de egenskaber og erfaringer, der knytter sig til at være forælder og børnefamilie. Det er i sig selv vigtige kompetencer at tage med ind i bestyrelsesarbejdet, men i en selvejende institution – hvor bestyrelsen har arbejdsgiveransvaret, det økonomiske ansvar og det overordnede styrings- og udviklingsansvar – er det vigtigt, at forældrerollen er understøttet af viden om hvad der i øvrigt ligger i tillidshvervet.
Derfor er bestyrelsesuddannelser vigtige. Nogle kommuner har stillet krav til at bestyrelserne i de selvejende institutioner uddanner deres medlemmer. MDI bakker op om, at kommunerne er med til at sætte en standard for, hvad der kompetencemæssigt forventes af et ledelsesorgan, som driver en selvejende institution.
Det er ikke kun på det selvejende område, at der er kommet øget fokus på uddannelse af bestyrelser. I folkeskolereformen er der afsat midler til en kompetenceudvikling af skolebestyrelserne, så de er bedre rustet til skolebestyrelsesarbejdet. Og KL har netop lagt et program for uddannelse af de kommende byrådsmedlemmer, så de ved, hvad den demokratiske og lovgivningsmæssige forpligtelser er.
Hvordan ser du hvervet som bestyrelsesmedlem? Hvad synes du, vi skal forvente eller kræve af frivillige forældre, der går ind og tager et medansvar? Giv din mening tilkende, i en central debat.
Af Kirsten Birk Olsen, organisationskonsulent i MDI